» 3DPE » پرینت سه بعدی دو نازل با نرم افزار cura
آموزش نرم افزار کیورا

پرینت سه بعدی دو نازل با نرم افزار cura

با نرم افزار رایگان و قدرتمند اسلایسینگ Cura آشنایی دارید؟ اگر در مورد اسلایس کردن با اکستروژن دوگانه دچار مشکل هستید؛ ما در این مقاله آموزشی در دو بخش درباره پرینتِ دو رنگ و همینطور پرینت با متریال مکمل (ساپورت های محلول) توضیح میدهیم. چاپ سه بعدی با دو رنگ یا متریال مکمل نه تنها ظاهر زیباتری را می آفریند، بلکه برجسته کردن جنبه های مختلف مدل سه بعدی را راحت تر می کند.

  • چگونه با Cura دو رنگ چاپ سه بعدی کنیم

برای انجام پرینت با دو رنگ، شما نیاز به دو فایل STL دارید که با یکدیگر جفت شوند. در ورژنهای قدیمی Cura راهی برای تقسیم یک فایل STL به دو بخش وجود نداشت؛ پس دو راه دارید: یا  با اکسپورت تنظیمات فعلی Cura، ورژنهای جدیدتر را دانلود و نصب کنید یا برای اسلایس از برنامه های دیگری مانند MeshMixer، SpaceClaim یا Autodesk استفاده کنید.

همچنین می توانید فایل های آماده برای اکستروژن دوگانه را در سایت Thingiverse.com پیدا کنید. در آنجا مجموعه ای از فایل ها جهت دانلود وجود دارد. (برای مشاهده نمونه های مختلف از این مدل ها در بخش جستجوی سایت «تینگیور» عبارات “dual color” یا “dual material” را جستجوکنید).

در این آموزش، ما از مدل معروف دریلِ دو رنگِ Ultimaker استفاده می کنیم که میتوانید آنرا دانلود کنید.

  1. مدل را بارگذاری کنید. برای پرینت رنگی دوگانه، باید دو فایل مدل را صادر کنید که طراحی آنها به گونه ای است که با یکدیگر جفت میشوند. در این مقاله آموزشی، برای بارگذاری هر دو بخشِ فایل، می توانید از طریق انتخاب آیکون Open File که در گوشه چپ بالای تصویر قرار دارد و تمام فایل های موجود را نمایش می دهد اقدام کنید. به سادگی فایلی را که برای شروع کار در نظر دارید انتخاب کنید.

نکته: اگر دستگاه «آلتی میکر 3» دارید، در بخش Setting > Printer menu گزینه Ultimaker 3 یا Ultimaker 3 Extended را انتخاب کنید تا با دستگاه شما هماهنگ شود ؛ در غیر اینصورت در فیلم زیر نحوه ایجاد Custom Profile برای مارکهای دیگر پرینتر سه بعدی را مشاهده و در نرم افزارتان تنظیم کنید.

دانلود فیلم آموزشی Cura دو نازل

نکته: توجه داشته باشید که برنامه Cura از فرمتهای فایل 3mf – X3d – Stl و obj پشتیبانی می کند. همچنین برای بالا بردن سرعت فرآیند می توانید چند فایل را به صورت همزمان بارگذاری کنید (البته اگر سیستم سخت افزاری قدرتمندی دارید).

2. هسته و متریال پرینت را تنظیم کنید. شما باید بررسی کنید که هسته و متریال پرینت درست باشند (از طریق نوار کناری). بخش Print Core 1 باید دارای یک هسته پرینت AA 0.4  باشد که با فیلامنت PLA (رنگ اول شما) بارگذاری شده باشد. برای بخش Print Core 2 نیز یکسان است با این تفاوت که رنگ دوم شما روی آن قرار دارد. برنامه Cura با متریال های عمومی بارگذاری می شود که رنگ ها در آن نمایش داده نمی شود، بنابراین برای انتخاب متریال رنگی باید مسیر Ultimaker > PLA > Color را دنبال کنید.

اگر پرینتر سه بعدی دو نازل شما از طریق شبکه به Cura متصل شده و هسته ها و متریال به درستی بارگذاری شده باشند، Cura به صورت خودکار هماهنگ سازی را انجام می دهد.

3. هسته پرینت را برای هر مدل تنظیم کنید. تمام مدل های بارگذاری شده به صورت پیش فرض طوری تنظیم شده اند که با استفاده از Print Core 1 چاپ می شوند. متریال رنگی هر هسته پرینت را با توجه به رنگِ مدل مربوطه تنظیم میکنند. اگر می خواهید هسته پرینت را تغییر دهید، با کلیک چپ روی مدل مورد نظر، آن را انتخاب کنید. سپس، از سمت چپ تصویر روی گزینه Per Model Setting بزنید و روی Print Model with رفته و Print Core 2 را انتخاب کنید. لطفا توجه داشته باشید که رنگ به صورت خودکار با رنگ Print Core 2 مطابقت پیدا می کند.

4. مدل ها را ادغام کنید. هنگامی که رنگهای درست را تعیین کردید، زمان آن رسیده که مدل ها را ادغام و یکی کنید. ابتدا باید آنها را انتخاب کنید که این کار از طریق نگه داشتن دکمه شیفت و کلیک چپ انجام می گیرد. زمانی که خطوط دور مدل ها آبی شود یعنی ادغام به درستی انجام شده است. سپس کلیک راست کرده و گزینه Merge Object را بزنید. مدل ها به صورت خودکار ترکیب و برای پرینت دوگانه آماده می شوند.
اگر تنظیمی را فراموش کرده اید، دکمه کنترل را فشار داده و همزمان روی مدل کلیک کنید تا انتخاب شود. اگر مدل ها به صورت مورد نظر ادغام نشده باشند؛ به این معنی است که فایل مدل ها به درستی اکسپورت نشده است؛ برای تصحیح این مورد باید مشکل را در نرم افزاری که مدل طراحی سه بعدی شده آنرا حل کنید.

5. استفاده از ابزار تنظیمات. ابزار تنظیمات (Adjustment Tools) برای تغییر و تثبیت موقعیت، تغییر مقیاس و چرخاندن جسم مفید و کارامد است. برای استفاده از آنها، روی مدل ادغام شده کلیک چپ کنید. هنگامی که مدلها ترکیب شده باشند می توانید تنظیمات را به صورت گروهی روی آنها پیاده کنید که این امر باعث بالا رفتن سرعت عملیات می شود. هنگامی که از دو رنگ استفاده می کنید و از متریال خاصی برای ساپورت بهره نمی گیرید، بهتر است مدل را بچرخانید تا کمترین ساپورت ممکن را استفاده کرده و بهترین سطح نهایی را به دست بیاورید.

  • پرینت سه بعدی با ساپورتهای محلول

برای اسلایس پرینتی که در آن یک نازل از متریال عادی استفاده می کند و نازل دیگر از متریال ساپورت محلول بهره می گیرد، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید (فیلامنت PLA متریال اصلی و فیلامنت PVA متریال ساپورت).

در این آموزش از مدل سه بعدی Star Trek Enterprise به عنوان نمونه استفاده شده است:

thingiverse.com/thing:1423364

همچنین مطمئن شوید در بخش Setting>Printer menu گزینه درست را انتخاب کرده اید.

مرحله اول: فایل STL را در Cura بارگذاری کرده و به وسیه ابزار چرخاندن که در سمت چپ تصویر قرار دارد، جهت مدل را درست کنید. برای این مدل، جهت افقی به همراه ساپورت های PVA میتواند بهترین نتیجه را حاصل کند.

مرحله دوم: از طریق منوی Print Core & Material که در سمت راست برنامه Cura قرار دارد، متریال اصلی پرینت و متریال ساپورت را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در ورژنهای قدیمی Cura تنها از ترکیب متریال PLA و Nylon با PVA پشتیبانی می شود. (متریال CPE و ABS به خوبی به PVA نمی چسبند و ممکن است نتیجه کار را خراب کنند).

در سمت راست و در زیر بخش Print Set-Up، گزینه Print support using PVA را انتخاب کنید. همچنین بهتر است گزینه Print Helper Parts را فعال کنید تا به چسبندگی بستر چاپ کمک کند.

مرحله سوم: برای بررسی ساپورت های ساخته شده می توانید روی آیکون نمایش (علامت چشم) در سمت چپ تصویر بزنید و Layer View را انتخاب کنید. فضای تیله ای که روی پرینت ظاهر می شود همان ساپورت هایی است که تولید کرده اید.

نکته: چنانچه برای اولین بار میخواهید پرینت دو رنگ یا متریال مکمل را شروع کنید، پیشنهاد میشود ابتدا با حجم ساده و کوچکی مثلا دو مکعب تودرتو یکبار تمرین کنید تا در صورت ایجاد خطا، دغدغه ای بابت هزینه متریال نداشته باشید.

حالا می توانید فایل را روی USB یا روی کامپیوتر ذخیره کنید و یا آن را از طریق شبکه برای پرینت ارسال کنید.  امیدواریم چاپ خوبی را تجربه کنید.

آموزش نصب پلاگین در نرم افزار اسلایسر کیورا آلتیمیکر>

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین