» 3DPE » تنظیم اتوماتیک ارتفاع بستر چاپ یا کالیبراسیون پرینتر سه بعدی در Simplify3D
بستر چاپگر سه بعدی

تنظیم اتوماتیک ارتفاع بستر چاپ یا کالیبراسیون پرینتر سه بعدی در Simplify3D

راهنمای پایه ای برای تراز خودکار پلیت چاپگر سه بعدی در نرم افزار «سیمپلیفای تری دی» قبل از شروع عملیات پرینت (Auto Bed Leveling). زیرا تنظیم دقیق بستر چاپ باعث اطمینان از انجام صحیح فرآیند پرینت میگردد.

در اکثر پرینترهای سه بعدی، کاربران ملزم به تنظیم پیچهای محورها و بستر به صورت دستی هستند تا ارتفاع و تراز مناسب ایجاد شود. این کار برای افراد آماتور گیج کننده یا خسته کننده میباشد، همچنین با چند بار پرینت یا جابجایی دستگاه نیز دوباره باید این فرآیند تکرار شود. بستر چاپ تنظیم نشده خطای مهمی را ایجاد میکند: یعنی اخلال در فرآیند لایه اول پرینت، و عدم چسبندگی مناسب قطعه به بستر.

در حالت شدیدتر، پلیت چاپ تنظیم نشده موجب گرفتگی اکسترودر یا صدمه فیزیکی به صفحه چاپ میگردد. خوشبختانه پرینترهای سه بعدی جدیدتر، مجهز به کالیبراسیون هوشمند و تنظیم خودکار ارتفاع پلیت هستند.

این مقاله به علت اهمیت تنظیم خودکار ارتفاع بستر چاپ و طرز فعالسازی آن در نرم افزار Simplify3D میپردازد.

حالت اتوماتیک بستر چاپگر سه بعدی یا Auto Bed Leveling چطور کار میکند؟

همانطور که گفتیم اگر پرینتر سه بعدی شما از حالت automatic bed leveling پشتیبانی میکند، نشاندهنده کیفیت بهتر ساخت بوده و همچنین به معنی وجود چندین سنسور یا سوییچ در نزدیکی اکسترودر برای ویژگی ذکرشده میباشد. وقتی پرینتر را در حالت تنظیم ارتفاع بستر، آغازسازی میکنید، سنسورهای اکسترودر چندین نقطه را در پلتفرم ساخت محاسبه کرده  و ارتفاع نازل و بستر چاپ در این نقاط بدست می آید. در این حالت میزان جهت پلیت در محورهای X و Y نیز نسبت به نازلها به دقت محاسبه میشود. هنگام شروع فرآیند پرینت سه بعدی، مجموع سخت افزار و نرم افزار (firmware) پرینتر، از این داده ها برای تنظیم موقعیت نازل (nozzle position) روی بستر ساخت استفاده میکند.

بنابراین در پرینترهای سه بعدی مجهز به کالیبراسیون هوشمند چاپ، حتی اگر بستر چاپ در ارتفاع مناسبی نباشد، firmware دستگاه به صورت اتوماتیک محور Z را در موقعیت مناسب نسبت به نازلها قرار میدهد. در این حالت اطمینان می بابید که نازل ها در بهترین موقعیت بالای پلیت ساخت قرار دارند.

کالیبراسیون هوشمند

نکته: برای عملکرد اتوماتیک بستر، نیاز به تنظیم صحیح گزینه های لازم در نرم افزار اسلایسینگ نیز هست.

چگونه حالت تنظیم خودکار ارتفاع یا Auto Bed Leveling را در نرم افزار Simplify3D فعال کنیم؟

 

 

اگر پرینتر سه بعدی خریداری شده مجهز به تنظیم خودکار بستر چاپ به صورت پیش فرض باشد، نرم افزار سیمپلیفای در هر بار فرآیند چاپ، حالت auto-leveling را فعال میکند. پیشنهاد میشود یک تست کوچک انجام داده و حرکت نازل را هنگام آزمایش به دقت زیر نظر بگیرید؛ اگر اکسترودر در اولین حرکتها چندین نقطه را در بستر چاپ طی میکند، بدین معنی است که عملیات تعیین ارتفاع بستر در حال انجام میباشد.

برای اطمینان از انجام این فرآیند، میتوانید به بخش Edit Process Settings نرم افزار سیمپلیفای رفته و سپس تب Script را کلیک کنید. حالا در زیرتبها، قسمت Starting script را انتخاب نمایید.

نکته:‌ چنانچه پرینتر سه بعدی را به تازگی خریده اید، قبل از تغییرات این قسمت، باید مطمئن شوید که با روشن کردن دستگاه، عملیات پیش فرض سازنده پرینتر سه بعدی انجام گردد (normal homing operation first).

اکنون به زیرتب Starting script بروید و طبق عکس زیر باید کدهای مناسب موجود باشند، اگر نبودند آنها را به ترتیب زیر اضافه کنید. فراموش نکنید حتما خط G28 (homing command) قبل از کد G29 قرار گیرد.

نکته:‌ مبحث Starting script با توجه به کمپانی سازنده پرینتر سه بعدی و ویژگیهای پلتفرم کمی متغیر می باشد و وقتی نرم افزار نصب میشود و به بخش Starting script میروید ممکن است کدها کمی با عکس فوق متفاوت باشند؛ در کل، فرآیند مشابه است. کدهای دیگر چیزهایی شبیه به زیر هستند:

G28 home all axes
G28 X0 Y0 home X and Y axes only
G28 Z0  home Z axis only

هر چه باشد فقط مطمئن شوید، خط کد شماره ۲۹ پس از شماره ۲۸ قرار گرفته باشد.

چنانچه تغییراتی را در این بخش دادید، آنرا ذخیره کنید؛ (save your new printer setting). حالا لازم است تا عملیات چاپ کوچکی را به دستگاه دستور دهید تا با بررسی حرکت اولیه نازل از انجام فرآیند تنظیم هوشمند ارتفاع اطمینان یابید (منظورمان حرکتهای سریع و متناوب نازل در نزدیکی بستر چاپ در اوایل کار است).

نکته: تنظیم هوشمند بستر چاپ توسط  firmware دستگاه صورت میگیرد و شما فقط باید از درستی کدهای نرم افزار اطمینان یابید، بقیه موارد توسط پرینتر سه بعدی انجام میپذیرد.

اگر همه چیز درست تنظیم شده باشد، نازل در نزدیکی بستر چاپ با ظرافت فرآیند پرینت را ادامه خواهد داد.

***

نرم افزار پرینتر سه بعدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین