طی اوایل این ماه، نمایشگاه سالانه میلان آثار هنری از گوشه و کنار این شهر به نمایش گذاشت. درحالیکه آثار بسیار زیادی در این نمایشگاه در معرض دید گذاشته شده بودند، یک مورد توجه زیادی جلب کرد و همه راجب آن صحبت کردند؛ اثری آوانگارد و پیشگام از طراح معروف، نری آکسمن.
YET نام اثر سورئال «نری آکسمن» به شکل نعل اسب است که توسط برند لکسوس نصب و راه اندازی شده و هر کدام ترکیبی از شیشه با فناوری پرینت سه بعدی و بافتهای معمارانه برای نورپردازی هستند تا پکیجی کامل و همه جانبه (که تا به حال ندیده اید) ارائه دهد.
YET بصورت یک اثر باز است که نظر بینندگان را از سراسر جهان جلب کرده و بیشتر با هدف ساخت یک استیج برای مسابقه نمایشگاه طراحی لکسوس ۲۰۱۷ است و برند لکسوس نیز پشتیبان این طراح است.
آکسمن یک معمار، طراح و پروفسور در انستیتو تکنولوژی MIT آزمایشگاه رسانههای معروف در ماساچوست بوده که غرفههای خیره کننده ای با تیم خود یعنیMediated Matter ساخته است.
او میگوید: ما از جنبههای گوناگونی تلاش برای کشف خلاقیت هنری در YET کردیم، از منظر نور، شیشه و تجربه … تعدادی به این اثر، عقلانی و تعدادی هم احساسی پاسخ میدهند. این اثر بدون هیچ فضای خاصی در میلان قرار میگیرد، در واقع ترکیب هنر و تکنولوژی چاپ سه بعدی با مواد قدیمی مثل شیشه میباشد؛ بصورت ستونهای مجزا و روشن که به روش تخصصی شیشهگری لایه به لایه هر کدام ساخته شده و بصورت موفقیت آمیزی تبدیل به مواد بصری میشوند.
YET همچنین بصورت یک اثر قانع کننده جذاب است که بازتاب کننده سبک ماشینهای لوکس با الهام از شیوه طراحی شجاعانه «تاکومی» طراح و صنعتگر کمپانی خودروسازی لکسوس است.
اما آکسمن در آخرین مصاحبههایش اینگونه توصیف کرده که YET از ویژگیهای زیادی را از خودروهای لکسوس الهام گرفته، در این مورد، حتی یک پرفسور دانشگاه MIT، فرم گرایی اثر را به دقت بررسی کرده است.
آکسمن در ادامه توضیح میدهد: به زبان دیگر من از طریق حس «وظیفهشناسی زیست محیطی» انگیزه میگرفتم. تنها در آمریکا هر سال ۴۲۰ بیلیون متر مکعب شیشه تولید میشود. چه میشد اگر ما این شانس را داشتیم که بوسیله شیشه انرژی نور و گرمای خورشیدی را مهار میکردیم که به معماری اجازه میداد از آن برای تولید انرژی و فتوسنتز استفاده کند؟ چه میشود اگر ما بتوانیم معماری بسازیم که بتواند دما و گرمای ساختمان یا حتی تمام شهر را کنترل کند؟
فناوری چاپ سه بعدی در خدمت هنر
بعنوان یک معمار و طراح آکسمن این حس مسئولیت را دارد که بپرسد چگونه تکنولوژی پرینتر سه بعدی میتواند در مسئلهای که برای جهان ارزشمند است، مشارکت داشته باشد و کارهایی بیشتر از ساخت فقط اشیای لوکس و زیبا انجام دهد. گواه این سخن، بافت شیشهای پیچیده YET است که فقط فناوری پرینت سه بعدی میتواند میتواند از پس آن برآید. آکسمن شعار جالبی دارد: این هدف معنوی من است.