گروه اتومبیل سازی DS قسمتهای تیتانیومی آخرین مدل خودرو «دارک ساید» را پرینت سه بعدی کردند. برند فرانسوی اتوموبیل و شرکتهای وابسته به گروه PSA و اتومبیل سازی DS، آخرین مدل خودرو خود را با بدنه تیتانیومی پرینت سه بعدی شده، معرفی کرد. این اتومبیل از تکنولوژیهای نوآورانه همچون تکنولوژی پیشرفته چاپ سه بعدی و بدنه هوشمند واکنشگرا برای بخشیدن احساسی بی همتا به کاربر، استفاده کرده است.
قسمتهای فلزی داخل اتومبیل و بدنه سه بعدی آن به معنی واقعی کلمه ظاهری بی همتا به آن میدهد.
اتومبیل سازی DS اولین برند معرفی شده سیترون است، گرچه بعنوان گروه بازاریابی PSA در ۲۰۱۴ این اتومبیل سازی تنها یک برند معمولی بود. اما اکنون این خودروساز با استفاده از پرینتر سه بعدی، اتومبیلهایی با ظاهر لوکس ساخته است. اتومبیل سازی DS برای ساخت قطعات تیتانیومی و دستگیره های درب منحنی متصل به آن، از فرایند تابش لیزر برای ذوب پودر تیتانیوم و ادغام آن با یگدیگر استفاده کرد؛ این شیوه یکی از روشهای پیشرفته چاپ سه بعدی در صنایع است.
مدیر ارشد طراحی این کمپانی توضیح میدهد که ذوب (ادغام) پودر تیتانیوم فرایندی ۶۵ ساعته است و بعد از آن با ترکیبی از عملیات دستی و طراحی پیشرفته صنعتگران به پایان میرسد. کلید احتراق هم با فلز تیتانیوم چاپ شده که تکمیل کننده زیبایی این خودروست. قسمتهای فلزی خودرو توسط طراحان این شرکت با استفاده از نرم افزارهای پارامتریک طراحی که تمرکزشان بیشتر بر اطلاعات و الگوریتمها نسبت به ظاهر است، انجام شد. این متد در شیوهای مشابه، توسط طراحان مد Mingjing Lin هم انجام میشود.
چاپ سه بعدی بدنه خودرو
علاوه بر این، کمپانی از تکنولوژی خلاقانه دیگری نیز به نام بدنه سه بعدی استفاده کرده است. این کمپانی تشریح میکند این روند شامل استفاده از اسپری رنگ دانهای ظریف برای پوشش میشود که فیلمی با طراحی هندسی برش خورده روی آن قرار میگرفت. این تکنیک قبلا هم فقط برای ماشینهای خاص این کمپانی استفاده شده بود. کمپانی DS میگوید این روش اولین بار است که در ساخت خودرو در دنیا استفاده شده.
این کمپانی بعنوان جزئی از گروه PSA با شرکت خودروهای سه بعدی دیورژنت همکاری کرد. گرچه کمپانی دیورژنت بیشتر بر ارائه یک فرایند تولید کارآمدتر و پایدارتر تاکید داشت تا ساخت تمام و کمال یک محصول. همچنین با پرینتر سه بعدی فلز SLM آلمانی موافقت شده است.
یکی از بهترین کاربردهای پرینتر سه بعدی در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات ساختاری پیچیده و حتی قطعات یدکی است. شرکت آلمانی فولکس واگن به تازگی قطعات یدکی ابتکاری را چاپ سه بعدی کرده بخاطر اینکه مکانیکها مجبور به استفاده از تکنولوژی حتی برای تعمیر قطعات ماشینهای عتیقه و لوکس هستند.