پس از ماه ها ارزیابی و آزمایش های دقیق SpaceX طرح آزمایشی ساخت موتور موشک SuperDraco را با پرینت سه بعدی به اتمام رساند. این عامل نقش اساسی در سیستم پرتاب (LAS) ایفا می کند که فضانوردان را بدون خطر از سوانح فضایی حفظ می کند. در طول آزمایش های اخیر در مرکز توسعه SpaceX در تگزاس، نیروی رانشی SuperDraco طی ۲۷ بار پیشرفت از طریق چرخه های مختلف رانش با موفقیت انجام شد. Space X دراگون را به عنوان یک فضاپیمای پرواز آزاد و قادر به حمل محموله و انسان به مقاصد مدور طراحی کرده است.
در سال ۲۰۱۲ اولین فضاپیمای تجاری بود که به منظور تحویل محموله به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و بازگشت مطمئن محموله به زمین، شاهکاری بود که تنها توسط دولت حاصل شد. هر چند که در حال حاضر تنها محموله به فضا حمل میشود اما SpaceXمی گوید که آنها آن را از ابتدا برای حمل انسان طراحی کردند ، و در حال حاضر تحت توافقی با ناسا هستند تا اصلاحاتی از جمله سیستم موثر LAS را توسعه دهند که دراگون را قادر می سازد تا با اطمینان خدمه را به فضا حمل کند.
به منظور طراحی موتورهای SuperDraco ، SpaceX تکنولوژی پرینترسه بعدی را به منظور کاهش هزینه ها، اتلاف و انعطاف پذیرتر شدن فرایند تولید انتخاب کرد. محفظه احتراق به عنوان قسمت اساسی موتور موشک به طور کامل با تکنولوژی پرینت سه بعدی با چاپگر سه بعدی فلز EOS ساخته شد.استفاده از سوپرآلیاژ اینکونل استحکام عالی، شکل پذیری، مقاومت به شکست و تغییرپذیری کمتر در خواص مواد را تضمین می کند.
موتور چاپ سه بعدی بنحوی طراحی شده تا نیروی رانش را از ۲۰٪ تا ۱۰۰٪ فعال کند و قادر است چندین بار بصورت مجدد راه اندازی شود. این موتورها در سیستم LASاستفاده خواهد شد به این منظور که کپسول خدمه بتواند با اطمینان ماموریت را متوقف نماید و یا در صورتی که تشخیص دهد امکان شکست عملیات وجود دارد آنرا فرود بیاورد .
با این حال، با وجود آزمایش دقیقی که SuperDracoباید تحت آن قرار گیرد ، فضاپیمای دراگون همچنین شامل چتر نجات خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که بقای خدمه وابسته به یک مکانیسم واحد نیست.
زمانی که ناسا در حال طراحی فضاپیما است ایمنی فضانورد اولین و مهمترین نگرانی آنها است و باتوجه به حوادث مهیب مربوط پرتاب چلنجر،آژانس فضایی درحال ایجاد دقیق ترین آزمون ممکن است تا اطمینان حاصل شود که قادر به حفاظت خدمه در برابر حالات متعدد شکستی است که می تواند منجر به مرگ خدمه شود.
همزمان با ساخت فضاپیمای دراگون SpaceX ، بوئینگ به عنوان رقیب اصلی مشغول به کار بر روی توسعه برنامه تجاری خود می باشد .
با این حال، در حالی که بوئینگ برای سیستم LAS فضاپیمای STARLINER طرح تاورموشکیمرسوم خود را انتخاب کرد، SpaceX مسیری کاملا متفاوت را انتخاب کرد ، یکپارچه سازی سیستم از چهار جفت پیشرانه SuperDraco ساخته شده در کنار کپسول خدمه.
قبل از مرحله آزمایش اخیر، آزمون سقوط پد در می ۲۰۱۵ با موفقیت به پایان رسید. برای گام های بعدی آن، SpaceX به ارزیابی عملکرد پیشرانه ها ادامه خواهد داد، به طور بالقوه طراحی آنها به طوری که آنها بتوانند در مرحله سقوط به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستم چتر نجات استفاده شوند. شرکت انتظار دارد که اولین پرواز آزمایشی سرنشین دار در طی ۲-۳ سال آینده انجام شود.