چاپ سه بعدی در حال تاثیرگذاری عمیقی روی صنعت سینما و مخصوصا فیلمهای انیمیشن است. صنعت فیلمسازی کشورهای پیشرفته در بخش انیمیشن و کارگاه های جلوه های ویژه شروع به استفاده از این فناوری کرده اند. در اغلب موارد از پرینتر سه بعدی برای چاپ وسایل صحنه استفاده می شود (مثلاً در چند سری از فیلمهای جنگ ستارگان). کاربرد دیگر چاپگر سه بعدی برای تولید انیمیشن سبک Stop Motion است.
بیایید در مورد نحوه استفاده از پرینتر سه بعدی برای یک پروژۀ فیلم انیمیشن اطلاعات بیشتری کسب کنیم.
منبع ما فرانچسکو لاتروفا، که سایت ایتالیایی نرم افزار سه بعدی Treddi.com را اداره میکند، است. او به ما نشان میدهد که چگونه با تلفیق نرم افزاری و 3D Printer کار میشود و چهره هایی عالی برای انیمیشن تولید میگردند.
استاپ موشن و پرینت سه بعدی: اصول اولیه
از آنجا که انیمیشن استاپ موشن بصورت فریم به فریم گرفته می شود، هر شخصیت باید صدها ژست داشته باشد. طبیعتاً، بیان چهرۀ شخصیتها در بسیاری مواقع باید تغییر کند. توانایی چاپ سه بعدیِ صدها قطعۀ منحصر به فرد در افزایش کیفیت (و کاهش هزینه) فیلم های انیمیشن نقش پررنگی دارد.
توسعۀ نوآوری و تکنولوژی پرینت سه بعدی در حوزه های سنتی، چالشی مداوم محسوب می شود. اما گویایی و ظرفیت بالای این فناوری در پروژه های هنری آن را جذاب تر می کند.
کارتن های بسیار عالی استودیو فیلمسازی لایکا مانند کورالاین coraline، نورمن شگفت انگیز para norman یا جدیدترین آنها یعنی غول های پاکتی Box trolls نشان می دهند که انیمیشن استاپ موشن بیش از هر زمان دیگری زنده است. البته، قبلا برخی افراد حتی در برابر موج عظیم تولیداتی که تماماً با گرافیک کامپیوتری ساخته شده بودند، مقاومت کرده اند.
تصور اینکه فقط برای انیمیشنهای بزرگ تجاری از چاپگر سه بعدی استفاده شود اشتباه است. کاربران آماتور خانگی در هر کجای دنیا با همین چاپگرهای سه بعدی رومیزی متریال ترموپلاستیک میتوانند استاپ موشن تجربی زیبایی بسازند. برای نمونه فیلم زیر را مشاهده کنید:
توضیح ویدئوی زیر: اولین انیمیشن جهان ساخته شده با 3DPrinter بنام Chase Me که با چاپگر متریال رزین شرکت FormLab سال 2015 ساخته شد. این انیمیشن کوتاه بسیار زیبا برنده چندین جایزه شده است. chasemefilm.com
استاپ موشن و پرینت سه بعدی: روند کار
شرکت Protocube بیش از ده سال است که در این زمینه فعالیت می کند. آنها جریان کار ویژه ای ایجاد کردند تا مطمئن شوند که انیماتورها به مجموعه ای از مدل های تماماً چاپی دسترسی داشته باشند.
ما به طور مفصل توضیح خواهیم داد که چطور می توان چهره ای را تولید کرد که حالت های چهره را نشان دهد و روایت انیمیشن را در هر زمینۀ داستانی امکان پذیر کند.
ساختار کار Protocube روشی کاملاً پیچیده است. این امر شامل مراحل تولیدی و فنی متناوب است و با استفاده از تعداد زیادی نرم افزار سه بعدی انجام می شود. این نتیجۀ یک فرایند تحقیق و توسعه است که دانش شرکت در زمینه های دیگر را افزایش داده است.
1. شخصیت مرجع : Character Reference
در فرایند خلق چهره، مرحلۀ جستجو و انتخاب شخصیت مرجع، تعیین کننده است، زیرا ویژگیهای مشخصی را که یک شخصیت را قابل شناسایی می کند، در این مرحله تعیین و تعریف می شود. در مورد شخصیتی که برای مردم شناخته شده است، نمی توان تطبیق دقیق عکس و قرین سه بعدی آن را نادیده گرفت.
2. تعریف چهره : Faceset Definition
مطالعۀ دقیق مرجع و مشاوره با مدیر هنری فیلمنامه می تواند به تعریف یک ماتریکس حاوی تمام شرایط لازم برای انیمیشن کمک کند.
3. طراحی یک سیستم مدولار
هنگام تعریف یک مجموعه برای عکسبرداری، سرِ شخصیت معمولاً روی اسکلت سوار می شود، در حالی که لباس به صورت دستی شکل داده میشود.
این تمایز مزیت مهم چاپ سه بعدی چهره را روشن می کند. در حالی که بدن به طور اساسی تغییر نمی کند، صورت به شدت تحت تاثیر تغییرات قرار می گیرد؛ انجام این امر در شیوه های سنتی، مستلزم وقت و هزینۀ بسیار زیاد است. همچنین، در حالت سنتی تعداد بیان چهره ها محدود میشود.
شرکت Protocube بر اساس نیازهای خاص انیماتورها، سیستم را به سه قسمت تقسیم کرده است:
- سر، با یا بدون نیم تنه از بخش های متحرک پشتیبانی میکند
- چشم ها، که مبتنی بر سیستم آهنربایی تعبیه شده در سر برای آزادسازی سریع هستند
- صورت، که دارای چند بخش مفصل است، تا تعداد قطعات را بر اساس تنوع و پیچیدگی بیان چهره بهینه کند
مقایسۀ اسکلت اولیه و مدل کامل عروسک در Norman Babcock، قهرمان فیلم نورمن شگفت انگیز، تولید شده توسط شرکت لایکا و توزیع شده توسط یونیورسال استودیو.
مجموعۀ مربوط به سر که توسط Protocube طراحی شده تا به انیماتورها امکان بیان بهتر حرکات چهرۀ عروسک انیمیشنی را بدهد.
مدل سازی و بافت UV در نرم افزار Blender
تمام مراحل مدل سازی در Blender، نرم افزاری محبوب منبع باز برای مدل سازی سه بعدی، انجام می شود. این نرم افزار به شکلی فزاینده در کاربردهای چاپ سه بعدی گسترش پیدا کرده است. مدل، شامل تمام بخش های ساختاری و اجزای ظریف سر است. از طریق بخش «shape Keys» در برنامۀ Blender می توان تغییرات زیاد با پایۀ مشترک را مدیریت کرد.
UV و بافت (تکسچر) مدل نیز از طریق Blender مدیریت شده و سپس به نرم افزار Rhinoceros فرستاده می شوند.
تمام مراحل ساخت با نظارت دقیق بر انسجام بین مدل و مرجع اصلی پیش می رود.
با استفاده از ابزار «Shape Keys» در Blender به راحتی می توانید چندین موقعیت را در هم ترکیب کنید و از زمان پروژه بکاهید.
سطوح نهایی با Rhino
مدل تعریف شده در Blender با فرمت VRML تولید شده و سپس به برنامۀ Rhinoceros صادر می شود. تعریف برش ها هم به فرایند چاپ سه بعدی و هم به مدیریت قطعات برای مرحلۀ انیمیشن سازی وابسته است و به دقت و توجه بالایی نیاز دارد.
می توان از نرم افزار Rhinoceros، به لطف ابزارهای مدیریت سطوحی که دارد، برای تعیین مرزها و بهینه سازی ضخامت همۀ سطوحی که باید چاپ سه بعدی شوند، استفاده کرد.
بهینه سازی با Materialize Magics
آخرین مرحله پیش از ارسال داده ها به چاپگر سه بعدی، بهینه سازی محاسبات مربوطه است.
نرم افزارهای زیادی وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند. گذشته از نمونه های تجاری، بسته به ویژگی ها و پیچیدگی های هر پروژه، طیف وسیعی از گزینه ها وجود دارد.
انتخاب ما Materialize Magics بود.
کنترل تلرانس و تایید هندسۀ کلی این امکان را فراهم می کند که با دقت کامل کار کنید و از اتفاقات غیرمنتظره که مهلت تحویل را به خطر می اندازند، جلوگیری نمایید.
برنامۀ Magics در بسیاری مواقع گزینه ای عالی محسوب می شود و توسط Protocube برای مدیریت پروژه های بسیار پیچیده در زمینه های مختلف استفاده شده است.
چاپ سه بعدی و مونتاژ نهایی
با توجه به اندازه، سطح نهایی و تعداد قطعات چاپی (بسته به پروژه بین 50 تا 100 قطعه)، تولیدکنندگان پروژه این مقاله تصمیم گرفتند که از چاپگر سه بعدی تمام رنگی ZPrinter 650 استفاده کنند.
این 3D Printer که از فناوری Binder Jetting مبتنی بر ماسه استفاده میکند، همانی است که برای تولید فیگورهای کاراکتر معروف Mini-me بکار رفته است. البته قطعات تمام رنگی به فرایند پرداخت نهایی پس از چاپ نیاز خواهند داشت.
در مرحلۀ مونتاژ نهایی، آهنرباها در جای خود قرار می گیرند و آخرین تاییدیه در مورد بخش ظاهری صادر می شود.
واژه نامه
پویانمایی استاپ موشن– تکنیک فیلمبرداری از یک شی به صورت قاب به قاب و سپس ترکیب آنها با یکدیگر برای تولید انیمیشن.
پویانمایی عروسکی– نوعی تکنیک انیمیشن شامل عروسک ها، اسباب بازی ها، عروسک های کاغذی و مدل ها که به صورت مجموعه ای تولید شده اند.
بیان چهره– مجموعه ای از حالات چهرۀ شخصیت ها که روحیه و وضعیت های گوناگون را نشان می دهند.
خب تحلیل شما درباره کاربرد چاپگر سه بعدی هنگام ساخت انیمیشن و فیلم در ایران چیست؟ حتما میگویید خیر فعلا امکان ندارد ولی بد نیست بدانید که برای پروژه فیلم حضرت موسی (ع) به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا از پرینتر سه بعدی بمنظور تولید برخی دکورهای صحنه استفاده شده است.
خوشحال میشویم نظرتان را برایمان کامنت کنید.